Ieder mens is verbonden met anderen: je bent iemands zoon of dochter, vader of moeder, partner, vriend, collega, buurvrouw of kennis. Je maakt deel uit van verschillende systemen en binnen deze systemen ben je met verschillende mensen verbonden.

Op hun eigen wijze hebben deze mensen in jouw omgeving invloed op jou en op jouw functioneren. Soms merk je deze invloed bewust op omdat je een duidelijke reactie voelt: trots wanneer je kind iets bijzonders doet, verdriet wanneer blijkt dat je partner iets verzwegen heeft, irritatie wanneer je collega na laat wat was afgesproken of liefde voor je ouders die achter je staan als je het moeilijk hebt. Op zulke momenten zijn de lijnen tussen jou en de ander duidelijk en zichtbaar. Dit zijn de verbindingen die boven het wateroppervlak lopen.

Tegelijkertijd lopen er ook ontelbare lijntjes van jou naar de wereld om je heen, die je niet (meer) waarneemt. En al deze onzichtbare verbindingen vormen jou ook tot wie je bent, hoe je je voelt en hoe je reageert, welke keuzes en beslissingen je maakt, maar hiervan ben je je niet bewust. Je merkt hier wel de gevolgen van in je leven. Zo loop je bijvoorbeeld steeds opnieuw weer tegen dezelfde problemen aan, zonder dat je precies weet waarom je dit gebeurt. De onderliggende oorzaak is je vaak niet helder omdat deze onder de waterspiegel ligt. De onzichtbare onderstroom kan er voor zorgen dat je je belemmert voelt.

Tijdens een opstelling maak je al deze lijnen zichtbaar zodat je ze bewust waar kunt nemen. Op deze manier kun je onderzoeken waar en waarom je vastloopt. De onderliggende patronen worden duidelijk. En dan kun je op basis van de nieuwe bewuste kennis, andere keuzes of beslissingen maken en deze patronen doorbreken of veranderen.

Een opstelling geeft inzicht, verheldering, vrijheid, verbinding, rust of opluchting en dat creëert ruimte voor oplossingen en transformatie. Een opstelling werkt voor langere tijd door in het systeem van de vraagsteller.


Groeps-opstelling met representanten:

Hierbij werken we met een groep mensen die bereid zijn om als representant in de opstelling te staan voor een vraagsteller. In een groepsopstelling zet je een representant voor jezelf in de ruimte neer en andere representanten verbeelden de mensen in jouw systeem. Diegene die een rol spelen in je leven in relatie tot jouw vraag: bijvoorbeeld je broer, je moeder, je beste vriend(in) en misschien andere mensen die dicht bij je staan.

De representanten worden ook door jou in de ruimte neergezet. Door hun positie in de ruimte en de onderlinge verhoudingen wordt jouw innerlijk beeld zichtbaar.

Door gebruik te maken van het ontstane veld zijn de representanten in staat om informatie over het systeem op te halen en deze te delen. Als begeleider bekijk ik steeds samen met de vraagsteller of wat er tijdens de opstelling ontstaat, herkenbaar is en klopt. Door de representanten steeds te observeren, te bevragen en in de opstelling te begeleiden wordt de onderliggende dynamiek duidelijk. We werken deze samen verder uit, tot jouw vraag waar je de opstelling mee bent begonnen, naar tevredenheid is beantwoord.


Individuele opstelling in de ruimte:

Hierbij werken begeleider en vraagsteller samen in de ruimte met grondankers, die we op de vloer leggen. Deze vloerankers staan symbool voor de verschillende personen of elementen die nodig zijn in de opstelling. Door op de vloerankers te gaan staan, kun je zelf de informatie ophalen die nodig is om inzicht te krijgen of een oplossing te vinden voor het onderwerp van jouw vraag. De werkwijze en dynamiek is verder vergelijkbaar als die bij een opstelling met representanten.


Individuele tafelopstelling:

Hierbij werken we samen aan de vraag door een opstelling te maken met figuurtjes of voorwerpen die symbool staan voor de verschillende personen of elementen die nodig zijn in de opstelling. De vraagsteller kijkt hierbij vanuit een vogelvluchtperspectief naar de opstelling. Als begeleider observeer en bevraag ik je om op die manier samen de onderliggende dynamiek uit te werken die nodig is om jouw vraag te beantwoorden.


Chakra-opstelling:

Tijdens deze opstelling werken we met vloerankers met het symbool en de kleur van de 7 basischackra’s. Zo ben je in staat om informatie op te halen over jouw energetisch veld en het functioneren daarvan. We onderzoeken of er voldoende balans is en herstellen en/of helen deze waar nodig of wenselijk.


Voorbeelden van mogelijke vragen.

Voor een opstelling is het belangrijk om de vraag waar je duidelijkheid of een oplossing voor wil, zo helder en concreet mogelijk te formuleren. Omdat verandering alleen van jou uit kan starten, stel je de vraag vanuit jouw perspectief. Bij de start van de opstelling bekijken we eventueel samen hoe de vraag het beste geformuleerd kan worden.

Opstellingen voor jou:
  • Hoe maak ik de juiste keuze?
  • Wat kan ik doen om de relatie met mijn zus versterken?
  • Hoe kan het dat mij iedere keer hetzelfde overkomt?
  • Wat is de reden er van dat ik me altijd verantwoordelijk/schuldig/onzeker/boos…voel?
Opstellingen voor Organisaties:
  • Wat maakt dat we gestelde doelen niet bereiken?
  • Hoe kan de samenwerking tussen verschillende afdelingen verbeteren?
  • Wat is er nodig om meer klanten aan te trekken?
  • Hoe komt het dat ik me niet op mijn plek voel bij deze organisatie?
Opstellingen voor Onderwijs:
  • Wat is er nodig om de interactie tussen de leerkracht en de kinderen in positieve zin te veranderen?
  • Hoe kan de communicatie tussen schoolleiding en schoolteam verbeteren?
  • Wat is er nodig om de gewenste verandering in ons onderwijs te realiseren?
  • Wat kan ik als leerkracht doen om met deze leerling echt in contact te komen en hem inspireren?
Opstellingen voor Ouders en Opvoeders:
  • Wat kan ik doen om met het gedrag van mijn kind om te gaan?
  • Wat is er nodig om de interactie tussen de kinderen in ons gezin meer in harmonie te brengen?
  • Hoe kan het patroon in onze familielijn worden doorbroken zodat mijn kind zich vrij kan ontwikkelen?
  • Op welke manier kan ik voorkomen dat onze kinderen partij worden een vechtscheiding?
Opstellingen voor Kinderen:
  • Wat kan ik doen als ik mij angstig voel als ik ga slapen?
  • Hoe komt het dat ik mij vaak zo boos voel?
  • Waar sta ik nu mijn ouders zijn gescheiden en niet meer met elkaar praten?
  • Welke oplossing kan ik vinden om fijn samen te spelen met andere kinderen?